Het Cody-Manlifting systeem


klik hier voor
meer foto's

Het manliftingsysteem danken we aan Samuel F. Cody. Het bestaat uit een pilotvlieger, een aantal liftvliegers en een draagvlieger met daaronder een rieten mand voor de piloot.
Alle vliegers zijn Cody's met celmaat 90 cm, behalve de draagvlieger: dit is een Cody met celmaat 120 cm.
De lancering:
Allereerst wordt de pilotvlieger aan een dunne lijn zo hoog opgelaten dat hij in een stabiele luchtstroom terecht komt. Deze vlieger bepaalt uiteindelijk de stabiliteit van het gehele systeem. De hoofdlijn, met daarop op regelmatige afstanden conische stoppen, wordt aangekoppeld en ca 100 m gevierd.
De eerste liftvlieger wordt nu aan de lijn gekoppeld en losgelaten. Zodra deze zijn eigen stop - de grootste dus - bereikt, wordt de lijn strakgetrokken.
Er wordt nu meer hoofdlijn gevierd. Daarna worden de tweede en volgende liftvliegers gelanceerd, die alle op hun eigen stop blijven steken. Het aantal liftvliegers wordt bepaald door de windkracht. Nadat het systeem zich heeft gestabiliseerd wordt de draagvlieger, met daaraan de triangel en de mand aangekoppeld.

De piloot die in de mand plaatsneemt, kan m.b.v. stuurlijnen de vlieghoek en daarmee de liftkracht op de draagvlieger regelen. Hiermee kan het stijgen en dalen langs de lijn gecontroleerd worden. Valt de lift van de draagvlieger totaal weg, dan zorgt een remsysteem er voor dat de draagvlieger zijn positie op de lijn behoudt. Voor een succesvolle lancering is een zeer stabiele wind nodig; de beste resultaten zijn tot nu toe verkregen op vlak terrein in het Lauwersmeergebied en aan de Eemshaven.


Samuel Franklin Cody

Cody werd geboren op 6 maart 1867 in Davenport, Iowa, en niet zoals men vaak leest in 1861 in Birdville, Texas; Pas in 1870 werd hij geregistreerd als Franklin Cowdrey. Zijn vader vocht in de burgeroorlog in de tweede Iowa Infanterie Compagnie als vrachtrijder, en werd tweemaal gevangengenomen. In 1864 werd hij eervol uit het leger ontslagen. ~in 1878 scheidde hij van zijn vrouw, die alleen in Davenport bleef om Franklin, zijn broer en drie zusters op te voeden. Cody was vanaf zijn jeugd geïnteresseerd in vliegen, en koesterde jarenlang de hoop de eerste vliegende mens te worden. Hoewel deze droom niet in vervulling ging, slaagde hij er wel in een manlifting systeem te bouwen met behulp van grote doosvliegers, en hiermee mensen de lucht in te krijgen. In 1883 en '84 zocht hij naar goud aan de Klondyke en de Yukon. In 1889 trouwde hij met Maud; hij trok daarna een aantal jaren door Amerika met een wildwestshow, waarin hij optrad als "Captain Cody". In 1890 vestigde hij zich in Engeland en verkreeg de Britse nationaliteit; hij richtte een varieté-groep op en gaf demonstraties in paardrijden, schieten en lassogooien.

Buffalo Bill Cody

Daardoor wordt hij vaak verward met zijn naamgenoot en vriend William Frederick Cody, alias Buffalo Bill, een andere Amerikaanse stuntman. Het verhaal gaat dat hij zelf - door gedrag en kleding - actief bijdroeg aan deze verwarring. Zelfs uiterlijk leken de beide mannen op elkaar.
Omstreeks 1900 ontstond bij Cody de interesse in het vliegeren. Zijn manliftingsyteem werd in 1901 gepatenteerd, en trok al spoedig de aandacht van het Britse ministerie van oorlog.
In 1903 is Cody - om de trekkracht van zijn systeem te demonstreren - met een door vliegers getrokken boot het Kanaal overgestoken van Calais naar Dover.

Van 1903 tot 1905 werd het systeem uitgebreid getest door het leger, onder andere op oorlogsschepen van de Britse marine. Tenslotte werd in 1906 het geperfectioneerde systeem door het Britse leger in gebruik genomen voor luchtverkenning. Cody kreeg de rang van officier met als functie chef vlieger-instructeur. Na enige jaren werd het systeem overbodig ten gevolge van de ontwikkeling van de luchtvaart.
Daarna heeft Cody zich nog actief met de luchtvaart beziggehouden: in 1908 was hij de eerste man in Engeland die een vliegtuig bouwde en bestuurde. Op 7 augustus 1913 stierf hij in het harnas, toen zijn Waterplane boven Aldershot in de lucht uit elkaar werd gerukt en neerstorte.

De Amerikaanse stichting The Drachen Foundation, gevestigd in Seatlle (Washinton) beheert een gedeelte van de nalatenschap van Cody, bestaande uit foto's, originele Cody-vliegers, persoonlijke notities en nog veel meer.

Lauwersmeer en Eemshaven, mooie vliegerstekken

Vooral voor testvluchten met het Cody Manlifting Team maken wij graag gebruik van het nog voornamelijk lege industrieterrein aan de Groninger Eemshaven, pal aan het wad.
Hier ligt een enorme vlakte zonder enig windopstakel, een ideale vliegerstek dus. Je moet alleen oppassen niet je enkel te verstuiken in een konijnenhol...
Ook op de grote vlaktes van het Lauwersmeergebied hebben we vanaf het begin van het Cody-project oefenvuchten gehouden. hier enige foto's